- 29. 5. 2022 Listovatel ve stálé expozici: Vincenc Pernikář
- 21. 5. 2022 VÁLKA NAŠICH DĚDŮ, Muži z východních Čech na sočské frontě
- 14. 5. – 14. 8. 2022 Lubomír Šilar – sochař, keramik a jeho dílo v architektuře
- 5. 5. – 30. 6. 2022 Muzejní nej... v Moravské Třebové
- od 23. 4. 2022 LAPIDÁRIUM
- Listovatel ve stálé expozici: Josef Böhm
- Velikonoční tvůrčí dílny
- KAŽDÝ NĚCO UMÍ, JEN TO V SOBĚ MUSÍ OBJEVIT! 3
- Výběrové řízení
- Sochař a medailér Zdeněk Kolářský (1931–2022)
- GDVK UMPRUM – NÁVRHY NOVĚHO VIZUÁLNÍHO STYLU MUZEA
- Listovatel ve stálé expozici: Jan Marek Marci
- Komentovaná prohlídka Až po uši v mechu 2
- KAŽDÝ NĚCO UMÍ, JEN TO V SOBĚ MUSÍ OBJEVIT! 2
- Masopustní průvod a veselice
- KAŽDÝ NĚCO UMÍ, JEN TO V SOBĚ MUSÍ OBJEVIT! na Masopustu
- Listovatel na Masopustním průvodu a veselici
- Komentovaná prohlídka Až po uši v mechu
- Vzpomínkový koncert na JINDŘICHA PRAVEČKA
- KAŽDÝ NĚCO UMÍ, JEN TO V SOBĚ MUSÍ OBJEVIT!
- Filip Pošivač – Až po uši v mechu
- Eva Roučka – Masopust
- Lanškrounský betlém osobností
- Krásná práce
- Jana Krejzová – PALOUČKY
- Na císařských manévrech
- THONET v stálé expozici Historie města Lanškrouna a okolí
- Knihaři z Lanškrouna – 30. výročí výuky
- Listovatel v stálé expozici Historie města Lanškrouna a okolí
- Dny evropského dědictví
- Listovatel na druhém zámeckém nádvoří v Lanškrouně
- Výstava Muzejní nej
- Kamenné pozůstatky z historie – Lapidárium
- Pohádkové Vánoce Veroniky Balcarové
- Andrea Stašková a Ladislav Steininger
- OŽIVLÁ HISTORIE
- Jiří Winter Neprakta
- Kamil Lhoták
- Masopust 2020
- Tříkrálový průvod v Lanškrouně
otevírací doba
Dnes (pondělí)
zítra (úterý)
Jiří Winter Neprakta
Jiří Winter Neprakta
12. července 1924 Praha – 30. října 2011 Praha
Veřejnosti je tento výtvarník znám spíše pod pseudonymem Neprakta a většina lidí si jeho jméno spojuje s kresleným vtipem. Ačkoliv se díky této činnosti ocitl v roce 2001 v Guinnessově knize rekordů (do roku 2001 mu bylo uveřejněno 35 000 kreslených vtipů, konečný počet je samozřejmě ještě vyšší), ve skutečnosti se jedná jen o onu pomyslnou špičku ledovce.
Výtvarník Jiří Winter měl neuvěřitelně široké spektrum činnosti. Začínal jako ilustrátor odborných přírodovědných knih (původně chtěl být přírodovědcem, nikoliv výtvarníkem), později svými charakteristickými a nezaměnitelnými obrázky ilustroval téměř pět set knih zábavných a vědecko-populárních. Široké veřejnosti je znám spíše jako dlouholetý kolega spisovatele Miloslava Švandrlíka. Dvojice se dala dohromady na prvním ročníku festivalu Haškova Lipnice a dlouhá léta patřila ke kmenovým autorům humoristického týdeníku Dikobraz, který v roce 2004 pomohli obnovit. Ilustroval desítky Švandrlíkových knih, včetně slavných Černých baronů. Mimo to se zabýval divadelní i filmovou tvorbou: návrhy kostýmů, scén, kulis. Z této oblasti patří k jeho nejznámější počinům například Werichova Těžká Barbora a Osel a stín, či výtvarný podíl na filmu Šíleně smutná princezna. S Janem Werichem autora nepojila pouze dlouholetá spolupráce, ale i stejně dlouholeté osobní přátelství, právě tak jako s Jiřím Trnkou, s nímž spolupracoval Jiří Winter v oblasti animovaného filmu.
Samostatnou kapitolou je jeho tvorba pro děti. Mimo návrhů stolních her, hraček (mimo jiné např. populárních houpacích koníků a kohoutů, kteří se v nezměněné podobě vyrábějí už více než půl století, takže se možná jedná o další položku do Guinessovy knihy rekordů) Jiří Winter navrhoval i hračky, s jejichž autorstvím si jej nikdo nespojuje. Byl též autorem několika kultovních komiksů pro děti např. Robot Emil pro časopis ABC a jedním z průkopníků tohoto typu výtvarné tvorby u nás. Rovněž neúnavně navštěvoval přírodovědné kroužky, v nichž pořádal besedy s dětmi. Inicioval a posléze byl členem porot mnoha přírodovědných soutěží a dalších aktivit v oblasti poznávání a ochrany přírody.
Na jedné z takovýchto soutěží se seznámil s tehdy patnáctiletým Přemyslem Rabasem, nynějším ředitelem ZOO ve Dvoře Králové, se kterým jej pojilo - navzdory věkovému rozdílu - celoživotní přátelství.
Málo známá, a přitom neobyčejně záslužná, je též činnost antropologická, neboť antropologie (společně s historiií, orientalistikou a přírodovědou) byla dalším oborem, v němž měl tento renesanční člověk neobyčejné znalosti, které aktivně užíval při své práci. Dlouholetá spolupráce s profesorem Emanuelem Vlčkem, naším přední antropologem světového formátu, vyústila v sérii antropologických portrétů našich historických osobností (např. Karla IV.), jejichž kosterní pozůstatky profesor Vlček zkoumal. Jedním z nejzajímavějších děl z této oblasti je portrét Zdislavy z Lemberka, který Jiří Winter vytvořil pro papeže Jana Pavla II. před svatořečením, tehdy blahoslavené Zdislavy.
Mimo tuto výtvarnou činnost neuvěřitelně širokého záběru byl Winter též vynikajícím orientalistou a sběratelem, jehož sbírky si často půjčovalo Národní muzeum v Praze, resp. Náprstkovo muzeum k vystavení.
Na ochraně přírody a životního prostředí se nepodílel jen formou výchovy nejmladší generace, ale též svou vlastní aktivní činností (mimo jiné byl několik let předsedou Pražského spolku ochránců zvířat).